Promotie Januari
Ontvang gans de maand januari 20% extra beurten bovenop je 20 of 30 beurtenkaart 6 maand of 12 maand abonnement.

Ontdek de 5 voordelen van eiwitten in je voeding

👉Eiwitten verzadigen zeer goed
👉Eiwitten helpen bij het afvallen
👉Eiwitten zorgen ervoor dat je spieren opbouwt
👉Eiwitten behouden je spieren tijdens het afvallen
👉Door eiwitten te eten verbrand je extra calorieën, omdat je stofwisseling stijgt.

1. Eiwitten verminderen hongergevoel

Het lichaam verteert eiwitten langzaam. Met andere woorden: de maag is lang gevuld en dat voorkomt dat je snel weer honger krijgt.

Ghreline is het hormoon dat verantwoordelijk is voor het ontstaan van een hongergevoel. Zodra de maag leeg is, scheidt de maagwand het hormoon ghreline af. Zodra ghreline via de bloedstroom in de hersenen terechtkomt, gaat er als het ware een schakelaar om.

De hersenen geven vervolgens het signaal af dat je honger hebt en je wordt aangezet om te gaan eten. Wanneer je wilt afvallen is het niet gunstig als het ghrelineniveau in het bloed hoog is. Het eten van eiwitrijke voeding voorkomt dat. Daardoor eet je minder en val je af.

2. Eiwitten verbranden meer calorieën

Het eten van voedsel levert niet alleen energie op, het kost het lichaam ook energie om voedsel te verteren. Dit noemen we voedsel-geïnduceerde thermogenese (7).

In verhouding tot koolhydraten en vetten hebben eiwitten het grootste thermogenetisch effect. Je verbrandt dus extra calorieën door het eten van eiwitrijke voeding.

3. Stabiele bloedsuikerspiegel

Wanneer je wilt afvallen is het van groot belang dat je jouw bloedsuikerspiegel stabiel houdt. Vooral het eten van snelle koolhydraten zoals snoep of koek, of het drinken van snelle koolhydraten zoals frisdrank veroorzaakt een snelle stijging van suikers in het bloed.

Een teveel aan bloedsuikers in het bloed kan gevaarlijk zijn. Daarom maakt het lichaam meteen het hormoon insuline aan. Insuline transporteert de binnengekomen suikers naar de delen in het lichaam die suikers nodig hebben (onder andere de hersenen, lever en spieren). Het overschot aan suikers en insuline wordt opgeslagen in de vorm van lichaamsvet.

De bloedsuikerspiegel zal door dit proces snel dalen. Dat zorgt ervoor dat ook jouw energiepeil aanzienlijk daalt. Je ervaart een dipje en krijgt behoefte aan nog meer zoetigheid. Op die manier beland je in een vicieuze cirkel waarin je steeds ongezonder zult gaan eten. Je valt niet af en wordt zelfs zwaarder.

Door eiwitrijk te eten voorkom je dat jouw bloedsuikerspiegel snel stijgt. Het lichaam hoeft daardoor (veel) minder insuline aan te maken en daarmee voorkom je vetopslag.

4. Meer spiermassa verhoogt het energieverbruik

Zoals je hebt kunnen lezen zijn eiwitten de bouwstoffen voor het lichaam. Met name de spieren zijn opgebouwd uit eiwitten. Het eten van eiwitrijke voeding zorgt ervoor dat spiervezels optimaal kunnen groeien.

In welke mate spiervezels groeien is natuurlijk ook afhankelijk van krachttraining. Waarom zou je meer spiermassa willen hebben? Spiermassa verbruikt veel meer calorieën (energie) dan vetmassa. Dit zorgt ervoor dat jouw lichaam in ‘ruststand’ een verhoogd energieverbruik heeft. Een verhoogd energieverbruik zorgt ervoor dat je sneller afvalt.